Tuesday 15 March 2016

Resipi Pizza Ayam Ala Mak Jemah

Assalamualaikum

Semalam aku MC so tak datang keje laa. Tak ada masa la jugak aku nak mengadap komputer lama2 macam kat pejabat kan. Just enjoy the MC much mucho. Owh lupa sekarang kan dah cuti sekolah. Banyak betul jemputan kawen kan. Kawan sana kawen kawan sini kawen. Rasa macam cepat betul diowang ni kawen. Rasa macam baru lagi main kejar2. Jangan la kawen cepat sangat. Aku ni tak banyak duit lagi nak belikan hadiah untuk korang. LOL.

Okay tinggalkan semua citer2 kawen tu. Nanti kau akan gedik2 rasa nak kawen jugak. Meh sini tengok resipi kakyong nak share ni. Semalam aku gigih nak buat pizza sebab nak try skill buat doh roti. Sebelum tu aku dah buat roti tapi ada yang hangussss. Haha. Sedih. Salah setting time bakar. Try and error. Kalau tak salah tak tahu kan kat mana kurang. Belajar dari kesilapan laaa. Tu laaa lepas pergi kelas tak terus try buat sendiri. Tu jadi macam tu. Dasar pemalas!  

Cuti sekolah ni dak adik balik. So dia request nak makan pizza. Kebetulan kan aku selalu godek2 blog kak FL. Ternampak la resipi nak buat pizza. So petang tu terus pergi giant beli bahan. Gigih tak gigih kakak kau ni dik. Time lunch hour tu la time aku tolak troli sana sini kat giant tu. Eh lupa bukan troli tapi bakul. Gila berat woii. Dah la aku ni cinoett je.

TOPPING  :
1) Ayam kisar (aku guna separuh je sebab kedekut)
2) Lada benggala (kuning/merah/hijau - ikut suka la kan)
3) Bawang kuning
4) Tomato
5) Susu Segar
6) Cheddar cheese
7) 3 sudu besar tepung gandum

Aku ni sejenis makhluk yang kedekut dan semua nak buat sendiri. Even kekadang aku boros tapi time mood aku kedekut semuanya aku nak jimat. Semuanya aku rasa aku boleh buat sendiri sebab keyakinan yang tinggi mengatakan yang kalau aku buat sendiri lebih sedap. Ewah ewah bongkak betul kau! Gurau. Gurau. Tapi aku ni memang suka try buat benda baru dan sendiri. Yang doh tu korang search la ye. Macam panjang sangat aku nak share sini.

First aku masak yang ayam tu. Takkan pizza kau nak dull je tanpa bahan2 protein yang menambahkan lagi kesedapan kan. Aku potong separuh bawang dan lada benggala menjadi bentuk dadu. Yang capsicum tu jer aku potong dadu. Yang bawang tu aku potong ikut suka hati. Masakkan bawang sampai naik bau then baru masukkan capsicum yang dah dipotong. Lepas kacau2 sikit baru masukkan ayam kisar. Aku guna ayam sebab orang2 rumah aku tak suka daging. Aku sendiri lebih prefer ayam daripada daging. Jangan lupa letak garam tau. Oke siap!

Then aku buat homemade puree tomato. Disebabkan aku nak jimat. Aku eksyen nak buat sendiri. Aku godek2 resipi kejap then buat resipi sendiri. Ciss baik ta yah usha resipi kan. Yang ni senang je. Aku blend tomato then aku masakkan dalam periuk. Kacau2 sampai la nampak pekat. Letak garam sikit. Then tutup api tu kay!

puree tomato yang dah siap. Tadaaa


Aku ni suka sos putih ada sekali. Jatuh cinta kat sos putih ni time aku buat lasagna dulu. Tak tahu la sos putih ni memang kejadian dia memang sedap atau sebab aku buat tu yang jadi sedap. Ciss riak takabbur lagi. Yang ni pun senang je. Masukkan 300 ml susu segar dalam periuk then kacau. Then masukkan 3 sudu besar tepung gandum. Always kacau jangan sampai berketul. Masukkan garam secukup rasa. Tapi biasanya aku suka taburkan serbuk lada putih kat dalam tu. Ada rasa catchy sikit. Bila dah nampak pekat then tutup api. Ingat tau guna api perlahan je. Jangan nak excited sgt guna api besar. (lupa nak snap)

Oke setel yang bahagian topping tu semua. Dah tu tunggu apa lagi. Canai la doh korang untuk buat pizza kan. Lepas tu letak topping tu semua. Mula2 aku spreadkan puree tomato then sos putih. Pastu aku taburkan ayam biar nikmat sikit time makan sebab banyak ayam. Hee. Lepas tu letak la ikut hati yang gumbira.. onion, capsicum, cheddar cheese. Haaa tabur and letak semua seperti dunia ini kau yang punya. Bahahaha.

 Ni hasil yang dak adik buat. Khononnya nak buat ala pizza hut la. Yang ad cheese meleleh kat tepi. Semangat dok pintal tepi tu. HAHA. Bukan main silang lagi kau punya capsicum dik :p



Ni pulak yang aku buat. Nampak meriah berselera lagi menakjubkan kan? Oke takyah mention kakyong tau. Hehe. Ni aku buat khas untuk internmates aku yang shomel2 sebab diowang request nak jugak.


Nanti try la ye resipi ni. Senang amat uols. Eh lupa nak cakap bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 20 minit tau. Tapi depends atas jenis oven korang jugak. Happy meal happy tummy :)

Akak office dah intai2 kite duk berbelog. Kita malu. Jadi kita decide sampai sini je la.

Bye!

No comments:

Post a Comment

Fikir dulu sebelum komen. Moga yang baik-baik untuk semua.