Thursday 22 September 2016

Lasagna Ayam

Assalamualaikum

Aku kan pernah mention duk umah memang aku akan masak kalau rajin. Kalau okay. Hahaha. Tiap kali adik2 aku ada kat umah memang wajib aku akan buat ni. umi abah pun suka sebab diorang memang susah sikit bab makanan western ni selain chicken chop tak habis2. Masa first time aku buat terus jadi dan diorang suka. Fuh nasib baik!

So malas bebel bebanyak. Meh aku share resipi lasagna ayam yang biasa aku buat ni. Sebelum aku buat ni aku dah khatamkan banyak utube pasal lasagna ayam tau. Step by step aku perhati lepas tu aku compare then olah ikut selera sendiri pulak. Resipi aku ni as simple as single lady. Kemain.

 Inilah barang2nya. Simple je. Kalau nak tambah cendawan ke apa ke. Ikut selera korang lah kan! Pastu sos spagetti tu aku gune kimball dek aku meragui prego. Dulu prego kan ada isu. Terus aku takleh go.

 Potong dadu bawang putih bawang besar dan capsicum. Nak guna bawang holland pun okay. Aku ni main guna aje apa yang ada kat dapo.

 Lepas dah naik bau wangi-wangian dari bahan2 tumis tu masukkan ayam kisar. Biar sampai masak. Effect gambar aku sampai nampak asap tau. muahahaha.

  Bila ayam dah masak masukkan pulak sos spagetti kimball tu. Then masukkan sosej ke bebola ke cendawan ke. Letakkan ikut kemewahan bahan korang. Kalau pekat sangat aku masukkan air sikit. Biar banyak sikit kuah. Garam secubit. Takut kurang rasa after masukkan air kan.

 Yang ni pulak buat sos putih.

1.   2 sb mentega
2.    4 sb tepung gandum
3.  1-2 cawan susu segar 
4.   115g keju cheddar (aku masukkan ikut suka aje, ta timbang pun)
5.   sedikit garam + lada sulah

Aku buat ikut number tu. But aku tutupkan api after mentega dan tepung mixed well. Then masukkan susu segar. Letakkan balik atas api dan kacau sebati. Follow the step seterusnya sampai lah jadi macam kat atas. Kacau jangan sampai berketul. Korang tengok bebetul ye.

  
 Base aku letak yang inti tu dulu. Then lasagna. Then sos putih. Then cheese. Pastu gilir2lah. 



 Taburkan cheese sesuka hati.

 This pic adalah latest lasagna aku buat. Nampak tak sos putih tu macam smooth je kan. Takde ketul langsung. Happy me! Pastu sos merah tu berkuah giler. Yang tu memang aku nak. Aku olah sos merah tu dgn tambah tomato dan cili yang diblend. (4 biji tomato + 3 cili padi) Aku memang suka pedas. Biar lama sikit atas dapo barulah rasa tomato tu tak kuat sangat. Happy me again!

 Base pulak aku letak mashed potatoes. Letak nipis2 je nanti kang muak. Best weh! Yang lain2 tu ikut turutan macam biasalah.

Tadaaaa.. Wallah!

Try hokkay :)

No comments:

Post a Comment

Fikir dulu sebelum komen. Moga yang baik-baik untuk semua.