Monday 7 March 2016

Minggu Ketiga Intern

Assalamualaikum

Hari ni masuk hari kedua minggu ketiga aku intern di Pejabat Tanah Daerah Kuala Nerus. Dan sekarang sebenarnya adalah waktu kerja. Sempat pulak kan aku berbelog time macam ni. Dah masuk minggu ketiga ni memang tak banyak lagi kerja yang aku dapat. SV aku banyak bagi kerja taip itu ini jer. Lepas tu aku tolong akak kat pejabat ni cop itu ini dan buat baucer bayaran. Hmmm dan selebihnya aku duk termenung pandang orang buat kerja dan duk search job vacancies. Time intern ni jugak lah time kite nak kena update dengan info2 kerja yang latest. Kena always alert kalau tak nanti ketinggalan. So far aku dah boleh adapt kerja kat sini. Banyak benda jugak lah yang aku belajar dan banyak benda jugaklah yang aku nak belajar. Dah alang2 intern kat pejabat tanah kan. So nak jugak la aku study pasal prosedur2 tanah ni. Tang kutipan hasil. Pembahagian tanah. Berapa hektar bagai. Semangat kak yong korang ni nak study.

Bila ingat balik kan macam sekejap jer masa berlalu. Tup2 dah minggu ketiga intern. Ingat lagi masa first day kat sini. Perasaan tu dupdapdupdap Tuhan je yang tahu. But nasib baik lah kebanyakan pakcik makcik kat sini kawan2 abah. So kite smile je la awak. First day aku perhatikan orang dulu dan try untuk adapt suasana. Macam tak percaya yang aku dah nak masuk alam pekerjaan. So far so good la kak yong! Balik kerja terus pengsan. Tidur pulak awal dari kebiasaan. Biasa mata ni sado je nak stay up sampai 2 3 pagi. Tapi sekarang lepas isya terus panjat katil. Sibuk sangat gamaknya kat tempat keje tu. Nak cakap keje banyak memang menipu la. Maybe penat sebab takde keje. Oppsss. Time masa first day jugak la dak2 kos aku duk kecoh kat group wassap. Semua sibuk wish luck wish luck bagai. Sebagai silent reader aku baca dengan senyuman je la. Semangat semua nak intern sampai beratus noti kau tau. Korang sembang apa nak!

Aku kerja kat sini mudah terhibur jugak la dengar pakcik makcik bersembang. Aku yang duk mengadap komputer ni mengekek ketawa bila dengar diowang sembang. Hmm macam2. Nasib baik ada pakcik penghibur kat sini. Ada la jugak time aku nak gelak. Haha. Dah masuk minggu ketiga oiii. Kat sini aku dapat belajar banyak benda jugak la bila bergaul dengan orang2 yang lebih tua. Iya la kan bila sembang dengan diowang banyak cerita la yang keluar. Sekarang ni aku masih pendengar setia dan tukang gelak. Tak reti nak sampuk. Macam awkward je. Huhu. Makcik2 kat sini aku panggil akak jugak okay even sebaya mak aku. Sebabkan suasana jadi aku hormat. Akak pun akak la. Takkan aku nak panggil achik kan. Grrrrrrr. Hehe gurau.

Alhamdulillah la sebab makcik2 kat sini semua baik jer. Kalau jumpa sama2 smile. Tegur2. Lega la sikit hati aku sebab tak ada yang jenis kerek ke apa ke. Semuanya jenis nak share ilmu. So far kerja kat pejabat tanah daerah ni tak banyak lagi. Tapi SV aku cakap nanti kiteowng kena pindah pejabat. In shaa Allah bulan April ni. Maka bersedialah kak yong untuk proses perpindahan. Haaaa... masa itu SV aku cakap kerja akan banyak. Sebab dah duduk 'rumah sendiri' nanti. Sekarang kiteowng tumpang  pejabat kat pejabat K.trg aje sebenarnya. Jadi kerja2 pun terhad la. 

Nanti aku sambung lagi. Dah nak lunch.

Bye!

No comments:

Post a Comment

Fikir dulu sebelum komen. Moga yang baik-baik untuk semua.